Translate

الاثنين، 19 مايو، 2014

ينفع أنتخب حمدين؟ | المصري اليوم

ينفع أنتخب حمدين؟ | المصري اليوم


مين اللى قال ان الاجهزه الامنيه تعاونت مع مرسى ؟؟؟

طيب افتكر يا دكتور مظاهرات رجال الشرطه ضد مرسى والاخوان وحتى لو كان بعض الاجهزه تعاونت مع مرسى لكن دول العالم الخارجى تعاونت مع مرسى كمان ...مجرد سؤال ؟

وبلاش الشرطه وبلاش اجهزة الدوله العميقه تفتكر ان جين الفساد المتغلغل فى تكوين المصريين واصبح من ضمن مصادر ارزاق البسطاء ممكن تنحيته بسهوله ؟؟

الاجابه هى لا من دون تقسيم مصر الى نوعين من الشعب اولهم نوع الحالمين ب 10000جنيه و10 فدادين وبين البقيه التانيه من الشعب ومن ضمنها كثير من الواقعيين

المفاضله بين شخصين كما ذكرت وفقاٌ لنظرته السياسيه وتعالى معى نفندها ...

واحد يقول لم يرضى عن معاهده السلام مع اسرائيل ولن يقنع بها .."السيد حمدين "

واحد جميع وعوده الانتخابيه حالمه ولن يستطيع ولن يستطيع غيره تحقيقها .

وبلاش مقوله ان الاجهزه الامنيه ستتعاون مع الفائز وخلينا واقعيين فما يحدث حالياٌ هو العوده الى يوم 11 فبراير 2011 لكن  بعد أن كفر الجميع بكل مخرجات الثوره ومنجزاتها البشريه .لكن لكى اكون صادق بقى بعض الحالمين لكن بدون رؤيه حقيقيه وحلول .

المفاضله هى بين شخصين واحد احتمالات فوزه فيها عامل مخاطره كبير ومن ضمنها مقالك وما يتحدث عنه رغم أن اجابتك لم تكن مقنعه كثيراٌ

والتانى عسكرى حتى لو كان مرشح الضروره لكنه قادر على كبح جماح الدوله العميقه مع وجود درسه من خلع مبارك وخلع مرسى واحتماليه خلعه هو لو ثارت الجماهير عليه لكن سنصبح ساعتها من ضمن جمهوريات الانقلابات والثورات .

والمفاضله طبعاٌ للجميع لكن بعد التفكير بعامل المخاطره .